Sahou
15 september 2021

Er zijn verschillende apparaten en oefeningen die in de sportschool kunnen worden uitgevoerd en de keuze van het juiste apparaat is belangrijk, om jouw resultaten in de sportschool te bereiken. Een van de apparaten die door veel mensen in sportscholen wordt gebruikt om hun lichaamssamenstelling, conditie en zelfs spiertonus te verbeteren, is de roeitrainer. De twijfel die velen hebben voordat ze dit apparaat gebruiken is echter, hoe kan het bijdragen aan het verbeteren van jouw workout resultaten? In dit artikel wordt uitgelegd wat de roeitrainer is, hoe hij werkt, wat de belangrijkste voordelen zijn en hoe je hem moet gebruiken.

Wat is een roeitrainer?

De roeitrainer is een toestel, waarin de beweging van het roeien wordt nagebootst en dat in sportscholen steeds populairder is geworden. Dit toestel is gebaseerd op een zitplaats, een aan een kabel bevestigde stang en katrollen om de bij de oefening uitgevoerde beweging op te wekken.

Voordelen van de roeitrainer

Er zijn verschillende voordelen die het gebruik van de roeitrainer met zich mee kan brengen wanneer je het in je training opneemt, zoals:

1. Verbetering van het cardiorespiratoire vermogen
Het uitvoeren van de roeibeweging gedurende een bepaalde tijd, met een matige intensiteit, kan een verbetering van de lichamelijke conditie bevorderen, het cardiorespiratoire vermogen stimuleren en gunstig zijn voor de gezondheid van het hart.

2. Verbetert de spierspanning
Door tijdens de oefening verschillende spiergroepen te laten werken, is het mogelijk verbeteringen op het gebied van de spiertonus te bereiken.

3. Weinig impact op de gewrichten
Omdat het een oefening is die geen grote overbelasting van de gewrichten veroorzaakt, is er minder kans op blessures.

4. Een andere manier om aerobic training te doen
Het is een andere manier van aërobische training, die niet alleen een andere stimulans geeft, maar ook de eentonigheid doorbreekt van het trainen op een loopband of een hometrainer.

Deze verandering is goed, want zij houdt de beoefenaars gemotiveerd en enthousiast, en vermindert bovendien de stress, waardoor deze activiteit aangenamer wordt.

5. Ideaal voor alle leeftijden
Door een intensiteitsregelaar (belasting) is het voor mensen van alle leeftijden mogelijk om de machine te gebruiken, van de jongste tot de oudste.

Met de mogelijkheid om de belasting aan te passen, is het ook mogelijk dat zowel beginners als mensen met een hoger conditieniveau de machine kunnen gebruiken.

Helpt de roeitrainer bij gewichtsverlies?

Wat je doet afvallen is dieet en specifieke training. Als de roeitrainer op de juiste manier wordt gebruikt, binnen een programma voor krachttraining, zal het zeer effectief zijn om gewicht te verliezen.

Het gaat om enkele interessante variabelen voor de afslankingstraining, zoals de mogelijkheid van multi-articulair werk, waarbij vele spieren, verschillende weerstanden en een gemengde inspanning in aërobe en anaërobe termen betrokken zijn.

Op deze manier, mits op de juiste manier gebruikt, brengt de roeimachine zeker uitstekende resultaten voor gewichtsverlies!

Hier zijn er vragen in verband met periodisering. Afhankelijk van wanneer we de uitrusting gebruiken, zal ze meer of minder doeltreffend zijn. Juist omdat het een complexere beweging is, waarbij meerdere spieren betrokken zijn, vergt het meer motorische coördinatie.

Hoe gebruik je de roeitrainer?

De basis van de uitvoering van de machine is de traditionele roeibeweging. Bijna het hele lichaam wordt gebruikt in de beweging. Dit komt door een buiging en strekking van knieën en heupen, een stabilisatie van de gehele romp en een strekking van elleboog en schouders. Op deze manier worden veel spieren sterk aangesproken. Om de beste resultaten te verkrijgen bij het gebruik van het toestel, is het belangrijk voorrang te geven aan de manier waarop de oefening wordt uitgevoerd.

Daarom volgt hieronder een stap-voor-stap handleiding over hoe je deze oefening correct uitvoert.

  1. Ga op de machine zitten en plaats jouw voeten op het daarvoor beschikbare plateau. Het is noodzakelijk de steun aan te passen aan de grootte van de voeten van elke persoon.
  2. Houd de stang vast, die vlak voor je ligt.
  3. Strek jouw knieën en buig tegelijkertijd jouw ellebogen, waarbij je de stang dicht bij jouw buik brengt.
  4. Strek de armen en buig dan de benen terug naar de beginpositie.
  5. Herhaal de beweging gedurende de tijd of het aantal herhalingen die vooraf zijn bepaald.

Conclusie

De roeitrainer kan een goed alternatief worden om in jouw training op te nemen, vooral bij aërobe training. Voor bevredigende resultaten met veiligheid is echter de begeleiding en het voorschrift van een deskundige op het gebied van de lichamelijke opvoeding noodzakelijk. Het is ook goed eraan te herinneren dat naast lichaamsbeweging voor de beste resultaten ook gezonde gewoonten nodig zijn, zoals een evenwichtige voeding, en voldoende rust. Goede resultaten vereisen inspanning, consistentie en discipline, dus altijd gefocust zijn is essentieel om je doelen te bereiken.