Sahou
23 september 2021

De loopband is een apparaat dat niet mag ontbreken in de sportschool, maar dat we ook thuis kunnen gebruiken om fit te blijven, de spieren te versterken en de cardiovasculaire gezondheid te verbeteren.

Als je graag hardloopt maar geen tijd hebt of het niet graag doet wanneer de weersomstandigheden het niet toelaten, is dit een perfect alternatief. Ontdek hieronder de voordelen van de loopband en hoe je er meer uit kunt halen!

Basisfuncties loopband

De loopband is een cardiovasculair toestel dat alle spieren van het lichaam traint, vooral die van het onderlichaam. Met deze machine, kunt je uitgebreid trainen. Hoewel hardlopen de belangrijkste functie van de loopband is, kunt je er ook op wandelen.

Spieren die we trainen als we rennen

Hardlopen is een complete sport waarmee we het hele lichaam activeren, hoewel de spieren van het onderste deel het meest profiteren. Met name de quadriceps, de kuiten en de bilspieren zijn de spieren die we het meest versterken. Bovendien trainen we met regelmatig gebruik van de loopband de belangrijkste spier van allemaal: het hart. Een grotere heup- en wervelkolomstabiliteit zijn twee andere voordelen van het gebruik van dit toestel.

Voordelen van het gebruik van een loopband

Verbrandt calorieën en helpt gewicht te verminderen

Regelmatig gebruik ervan helpt calorieën te verbranden en slapheid te voorkomen. Bovendien, als we willen beginnen met een afslankplan, zullen we er gemakkelijker mee kunnen afvallen dan wanneer we andere apparaten gebruiken.

1. Verbetert de cardiovasculaire gezondheid
Repetitieve arbeid verhoogt de ademhaling en de hartslag, verbetert de bloeddoorstroming en versterkt het hart. Dit helpt de cardiovasculaire gezondheid te verbeteren en het optreden van geassocieerde ziekten zoals myocardinfarct, hartfalen of hartritmestoornissen te verminderen.

2. Versterking van spieren en botten
Naast spierversterking worden ook de pezen, gewrichten, ligamenten en botten sterker, vooral de botten door de trekkracht die wordt uitgeoefend.

3. Onze energie verhogen
Ons lichaam zal aan kracht en weerstand winnen en daardoor meer energie hebben.

4. Verbetert ons emotioneel systeem
Het loslaten van spanning helpt om stress te verminderen en rustiger te worden.

5. Helpt ons beter in slaap te vallen
Regelmatige lichaamsbeweging helpt ons ’s nachts beter uit te rusten, waardoor we overdag actiever kunnen zijn.

Hoe gebruik je de loopband?

Zowel thuis als in de sportschool moet je enkele basisaanbevelingen opvolgen:

Kleding en accessoires

Het is van essentieel belang geschikte schoenen met een goede demping te dragen, die de schokken op de knieën, voeten en enkels opvangen. Het is niet aan te raden dit op blote voeten te doen, omdat de impact dan veel groter is en er blessures kunnen ontstaan. De kleding moet comfortabel en ademend zijn.

Opwarmen

Doe voordat je begint met jouw activiteiten op de loopband eerst een aantal stretchoefeningen van ongeveer vijf minuten. Wanneer je klaar bent met trainen, moet je even lang strekken.

Ken jouw machine goed

Het is belangrijk dat je de verschillende opties en knoppen op jouw loopband kent voordat je erop stapt. Als je ze gaat manipuleren terwijl je ze gebruikt, loop je het risico je evenwicht te verliezen en te vallen.

Positie

Jouw lichaamshouding moet rechtop zijn, naar voren gericht, en een referentiepunt vormen voor evenwicht. Gebruik de handstandaarden alleen om op en af de machine te komen.

Verhoog je snelheid geleidelijk

Begin langzaam om te wennen aan het tempo van de loopband. Deze apparaten hebben verschillende snelheidsopties. De meeste hebben ook verschillende hellingshoeken. Lopen op steile hellingen verbrandt veel meer calorieën.

Zet de machine altijd uit voordat je uitstapt

Dit is een basisregel die moet worden gevolgd; zelfs door de grote loopband experts. Zelfs als je maar een paar minuten stopt om water te drinken of naar het toilet te gaan, moet je hem niet aan laten staan om ongelukken te voorkomen.

Verleng je sessies niet

30 minuten is genoeg voor een periodieke sessie op dit fitnessapparaat. Overschrijding van deze tijd kan gewrichtsblessures veroorzaken.

Conclusie

Het uitvoeren van jouw training op loopbanden zal een zeer positieve invloed hebben op jouw gezondheid. Op deze dagen, wanneer de temperaturen beginnen te stijgen en er meer uren zonneschijn zijn, biedt dit fitnesstoestel verschillende voordelen wanneer de buitenactiviteiten beperkt zijn.

Trainen op een loopband heeft veel voordelen, maar trainen in de buitenlucht heeft ook zijn eigen voordelen, dus als je de mogelijkheid hebt, is ons laatste advies om een combinatie van loopband- en buitentraining te doen.