Sahou
23 september 2021

Het is geen geheim dat serieuze gewichtheffers gek zijn op hun uitrusting. Dit komt omdat een fatsoenlijke uitrusting ervoor zorgt dat ze beter kunnen presteren en dat de kans op blessures wordt geminimaliseerd. Wrist wraps zijn een essentieel onderdeel van deze uitrusting. Waarom dit precies is, lees je in dit artikel!

Gewrichtsstabiliteit

Wanneer je zware gewichten optilt krijgen niet alleen je spieren het zwaar te verduren, maar ook je polsen. Wanneer je bijvoorbeeld traint een dumbbell of een barbell, veroorzaakt een minimale afwijking van de pols al extra stress op het gewricht. Deze vorm van stress wil je uiteraard minimaliseren wanneer je aan het gewichtheffen bent. Het dragen van wrist wraps draagt bij aan deze minimalisatie, omdat het voor extra stabiliteit zorgt.

Beter in staat om je grenzen op te zoeken

Je spieren worden sterker wanneer je ze flink aan het werk zet. Dit betekent dat je regelmatig grenzen moet opzoeken, zodat je ze maximaal stimuleert. In sommige gevallen ga je zelfs tot de spier niet meer kan (spierfalen). Echter, falen niet alle spieren in hetzelfde tempo.

Normaliter is er een trapsgewijs effect waarbij de kleinere, stabiliserende spieren als eerste vermoeid raken, en pas daarna de grotere spieren. Wanneer je wrist wraps draagt, vertraag je de mate waarin die kleinere spiergroepen vermoeid raken. Hierdoor wordt de kans vergroot dat je net die paar extra herhalingen kunt doen die het verschil maken in je trainingssessie.

Laat het gewicht lichter voelen in de hand

Wanneer je handen strak om de stang zitten, voelt de druk lichter aan in je handen, wat uiteindelijk je vertrouwen vergroot als je besluit een zwaarder gewicht te pakken. Dit komt door het idee van kinesthesie, wat ook wel “positiezin” wordt genoemd. Het omvat ons idee van de positionering van ons lichaam en onze lichaamsdelen.

De activatie van kinesthesie wordt gedaan door bepaalde receptoren in onze huid, spieren, pezen en gewrichten. Wanneer je dus een halter vasthoudt, geven deze receptoren continu terugkoppeling aan ons centrale zenuwstelsel. Deze terugkoppeling bevat informatie over waar ons lichaam en de halter zich bevinden, samen met onze ervaring van hoe het gewicht aanvoelt.

Wanneer je stijfheid in je spieren creëert, wordt dit vermogen vergroot. Dit wordt ook wel het vergroten van ons proprioceptieve vermogen genoemd. Daarom, als je handen gespannen zijn, heb je meer proceptie wat resulteert in een lichter aanvoelend gewicht. Zijn je handen ontspannen? Dan vindt het tegenovergestelde effect plaats en zal het gewicht zwaarder aanvoelen.

De wrist wraps zorgen ervoor dat de spieren in je onderarm minder snel vermoeid raken en dat je de stang strakker kunt vasthouden. Hierdoor zal het gewicht tijdens het tillen iets lichter aanvoelen.

Dit kun je simpel testen door een maximale set te pakken zonder wrist wraps, en daarna met. Je zult merken dat het gewicht lichter zal aanvoelen met de wrist wraps, ook al is het dezelfde belasting.

Laat je meer gewicht pakken

Wrist wraps kunnen je handen versterken voor iedere oefening waarbij gegrepen moet worden. Denk bijvoorbeeld aan oefeningen zoals deadlifts, rows, chin-ups, enz.

Probeer eens het volgende:

• Neem je rechterhand en plaats de palm op de pols van de linkerarm.
• Je rechterduim en vingers moeten zich om de linkerpols wikkelen.
• Knijp zo hard mogelijk in je rechterhand.
• Kijk wat er met de vingers van je linkerhand gebeurt.

Je zou moeten opmerken dat je vingers aan de linkerhand beginnen te sluiten. Dit is het effect dat strakke wrist wraps op je grip hebben.

Wanneer je wrist wraps om hebt, knijpen je vingers harder rond de stang. Dit is de reden waarom je sommige powerlifters van het hoogste niveau een wrist wrap ziet dragen tijdens het deadliften.